RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA
PELAJARAN : Bahasa
Melayu
KELAS : 2
Mawar
TARIKH : 1
April 2013
MASA : 10.50
pagi-11.50 pagi
TEMA : Kebudayaan
TAJUK : Kuih
tradisional
BILANGAN MURID : 25
Orang
FOKUS UTAMA
|
Standard kandungan
|
2.3
|
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
|
Standard pembelajaran
|
2.3.1
|
Membaca kuat ayat
penyata dengan lancar, sebutan yang jelas, intonasi yang betul dan berjeda.
|
|
FAKTOR SAMPINGAN
|
Standard Kandungan
|
3.2
|
Menulis secara
mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas
|
Standard Pembelajaran
|
3.2.6
|
Menulis ayat
majmuk dengan betul dan kemas.
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
I.
Membaca kuat
lapan daripada dua belas ayat penyata dengan lancar dengan menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
II.
Menulis sekurang-kurangnya lima ayat majmuk yang
lengkap dengan betul dan kemas.
|
||
KEMAHIRAN BERBAHASA
|
- Kemahiran
membaca
- Kemahiran menulis
- Kemahiran mendengar
dan bertutur
|
||
PENGISIAN KURIKULUM
|
Pengisian Kurikulum :
- KB : Menghubung
kait, menjana idea, menganalisis.
- KP : Verbal linguistik, visual ruang,
intrapersonal.
- BCB : Mencatat
maklumat, kemahiran membaca
|
||
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
- Murid mengetahui
jenis-jenis kuih tradisional dan telah mempelajari ayat tunggal.
|
||
PENERAPAN
NILAI
|
- Bekerjasama, keyakinan
diri, keberanian
|
||
PENEKANANAN
KONSEP
|
i.
Penggabungjalinan : Mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
Penggabungjalinan topik.
ii.
Penyerapan : Kajian tempatan
iii.
Penilaian : Menerangkan maksud ayat penyata dan ayat majmuk Pemulihan : Menulis dan membaca ayat penyata dengan bimbingan
guru.
iv.
Pengayaan : Menghasilkan buku skrap.
|
||
SISTEM BAHASA
|
- Tatabahasa : Ayat penyata, ayat majmuk
|
||
MEDIA
|
-
Tayangan slaid“ Microsoft power point”, lembaran kerja,
LCD, pembesar suara, komputer riba
|
LANGKAH
|
ISI KANDUNGAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
SET
INDUKSI
( 5
minit )
|
·
Video kuih
tradisional
ü
Apakah yang kamu lihat ?
ü
Pernahkah kamu makan kuih ini?
ü
Di manakah biasanya kamu boleh mendapatkan kuih ini?
|
·
Guru menayangkan video kuih tradisional.
·
Guru meminta murid agar memberi perhatian dan meneliti
kuih yang terdapat dalam video ditunjukkan oleh guru.
·
Guru bersoal jawab berdasarkan kuih-muih yang telah
ditunjukkan.
·
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran hari ini iaitu “ kuih Tradisional”.
|
BBM :
-
Video kuih tradisional.
KP :
-
Visual-ruang
-
Interpersonal
KB :
-
Menghubung kait
Nilai :
-
Kerjasama
Ilmu :
-
Kajian Tempatan
|
LANGKAH
1
( 5
minit )
|
Power
Point: Kuih-muih tradisional
-
Apakah yang kamu faham tentang
gambar ini ?
-
Pernah kah kamu melihat kuih ini?
-
Baca nama-nama kuih yang
ditunjukkan.
|
·
Guru menayangkan gambar-gambar kuih-muih tradisional.
·
Murid diminta menamakan gambar kuih yang ditunjukkan
oleh guru.
·
Murid diminta membaca nama-nama kuih yang ditunjukkan.
·
Guru membetulkan sebutan murid.
|
BBM :
-
Gambar
( Power Point )
-
LCD
-
Skrin
KB :
-
Menganalisis
KP :
-
Verbal-linguistik
BCB :
-
Melaporkan maklumat
|
LANGKAH
2
( 10 minit )
|
Ayat penyata.
·
Kuih baulu enak rasanya.
·
Kuih baulu berwarna keperang-perangan apabila telah
masak.
·
Kuih lapis
lembut dimakan.
·
Kuih lapis manis rasanya.
·
Kuih keria berbentuk bulat.
·
Kuih keria
berwarna keperang-perangan.
·
Kuih apam sangat lembut.
·
Kuih apam harum baunya.
·
Kuih koci selalunya berintikan kelapa.
·
Kuih koci enak rasanya.
·
Kuih lempeng harum baunya.
·
Kuih lempeng enak dimakan bersama kuah kari.
|
·
Guru menerangkan
maksud ayat penyata.
·
Guru membahagikan murid kepada enam kumpulan.
·
Guru meminta murid memilih nombor yang tertera dalam
slaid power point.
·
Murid diminta membaca kuat ayat yang ditunjukkan dalam
persembahan power point. tersebut secara kelas.
·
Kemudian, guru meminta murid membaca secara kumpulan.
·
Guru memperbetulkan sebutan dan intonasi murid yang
salah.
|
BBM :
-
Gambar
( Power Point )
-
LCD
-
Skrin
KB :
-
Menganalisis
BCB :
-
Kemahiran membaca
KP :
-
Verbal-linguistik
-
Intrapersonal
Nilai Murni :
-
Keberanian
|
LANGKAH
3
(5
minit)
|
Ayat majmuk
·
Bapa mengajar adik berenang sementara emak sibuk
menghidangkan makanan di pantai.
|
·
Guru menayangkan contoh ayat majmuk melalui slaid power
point.
·
Guru menerangkan maksud ayat majmuk kepada murid-murid.
·
Guru meminta murid membaca contoh ayat majmuk yang
dinyatakan dalam slaid power point
secara kelas.
|
Pendekatan pengajaran : Pendekatan deduktif
BBM :
-
Gambar ( Power Point )
-
LCD
-
Skrin
KB :
-
Menganalisis
-
Menyelesaikan masalah.
BCB :
-
Kemahiran membaca
KP :
-
Verbal-linguistik
-
Intrapersonal
Nilai Murni :
Kerjasama
|
LANGKAH
4
(15
minit)
|
Power point :
Latihan ayat majmuk
-Pilih ayat
majmuk yang betul.
-Baca jawapan
anda dengan kuat.
-Tuliskan ayat
majmuk yang anda bina dalam lembaran kerja yang telah diedarkan.
|
·
Guru membahagikan murid kepada enam kumpulan.
·
Guru mengedarkan lembaran kerja.
·
Guru menayangkan slide power point.
·
Setiap kumpulan
diminta untuk memilih padanan ayat majmuk yang betul berpandukan
tayangan slide power point yang disediakan.
·
Murid diminta membaca jawapan yang betul secara kelas.
·
Murid diminta menulis ayat majmuk dalam lembaran kerja berdasarkan ayat
penyata yang ditunjukkan oleh guru dalam slaid power point.
|
BBM :
-
Gambar ( Power Point )
-
LCD
-
Skrin
KB :
-
Menganalisis
-
Menyelesaikan masalah
KP :
-
Visual-ruang
-
Verbal-linguistik
BCB :
-
Mencatat maklumat
-
Kemahiran membaca
Nilai murni
-
Keberanian
-
Kerjasama
|
PANTAKSIRAN
(15
minit)
|
|
·
Murid diminta membina ayat penyata menggunakan
perkataan yang diberikan oleh guru.
·
Murid diminta membaca ayat penyata yang dibina dengan
menggunakan intonasi dan sebutan yang betul.
·
Murid diminta membina ayat majmuk berdasar ayat penyata yang telah dibina.
|
|
PENGAYAAN
(15
minit)
|
·
Murid diminta menghasilkan buku skrap mengenai kuih
tradisional yang terdapat di Malaysia dengan menggunakan ayat penyata yang
sesuai.
|
|
|
PEMULIHAN
(15 minit)
|
·
Murid diminta
mengisi tempat kosong untuk melengkapkan ayat penyata.
|
|
5.1 APLIKASI MODEL ASSURE DALAM RPH
Analyse Learners
( Analisis
Pelajar)
|
Mata
pelajaran : Bahasa
Melayu
Kelas : 2
Mawar
Tarikh : 1
April 2013
Masa : 10.50
pagi-11.50 pagi
Tema : Kebudayaan
Tajuk : Kuih
tradisional
Bilangan
Murid : 25
Orang
|
State Objective
( Nyatakan objektif /
hasil pembelajaran)
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
I.
Membaca kuat
lapan daripada dua belas ayat penyata dengan lancar dengan menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
II.
Menulis sekurang-kurangnya lima ayat majmuk yang
lengkap dengan betul dan kemas.
|
Select methods, media and materials
( Pilih kaedah, media
dan bahan sumber)
|
i. Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
yang digunakan
- Kaedah aural oral (dengar- tutur)
-
ii. Tayangan slaid“ Microsoft power point”, lembaran kerja,
LCD, pembesar suara, komputer riba
|
Utilize media and materials
(Gunakan media dan
bahan sumber)
|
i. Tayangan video semasa di set induksi
membantu murid memahami gambaran kuih tradisional.
Aplikasikan kaedah dan media
pengajaran semasa di set induksi, langkah 1 dan langkah 2 dalam rancangan
pengajaran harian sepenuhnya.
|
Require learner participation
(Libatkan pelajar
dalam
pembelajaran)
|
i. Murid terlibat secara aktif sejak
dari awal penglibatan. Semasa di set induksi, murid perlu membuat aktiviti
soal jawab berdasarkan video yang ditayangkan. Di langkah 2, murid perlu
berbincang untuk aktviti membaca berkumpulan.
ii. Komunikasi 2 hala dan bekerjasama
dalam kumpulan masing-masing.
iii. Langkah 1 : Pemusatan guru
iv. Langkah 2 : Pemusatan bahan
|
Evaluate and Revise
( Nilai dan semak
semula)
|
i. Membuat kesimpulan dan rumusan
daripada keseluruhan pembelajaran pada hari ini. Murid diminta menghasilkan buku skrap mengenai kuih tradisional yang
terdapat di Malaysia dengan menggunakan ayat penyata yang sesuai.
ii.
|
No comments:
Post a Comment